Podstawy Rozgrywki

Marek

W tym artykule zaprezentujemy to, co tworzy serce każdej gry – czyli główne mechaniki rozgrywki. Podstawowe zasady Dust Tactics są dość proste, jednak nie dajcie się zwieść pozorom – maksyma “easy to learn, hard to master” jest tutaj jak najbardziej na miejscu.

4

Podstawy

Na maty dołączone do zestawów startowych (stanowiące w grze naszą planszę) naniesiona została kratka, zaś w środku każdego z pół umieszczona kropka. Oddział piechoty, pojazd czy element terenu zazwyczaj zajmują na planszy dokładnie tyle samo miejsca – jeden kwadrat. Ale uwaga: wszystkie strony dysponują też ogromnymi machinami wojennymi, mogącymi zajmować dwa, a nawet aż cztery kwadraty! Zarówno zasięg strzału, jak i poruszania się są zawsze mierzone poprzez policzenie pól pomiędzy aktywowaną właśnie jednostką a celem akcji ruchu lub ataku.

Kropki umieszczane na środku każdego kwadratu pozwalają na szybkie i pewne określenie, czy dane jednostki widzą się nawzajem. Od środka pola na którym znajduje się jednostka atakująca do pola na którym znajduje się nasz cel wyznaczamy wyimaginowaną linię. Zaczyna się ona i kończy zawsze na środku danego pola – oznaczonym kropką. Jeśli linia przechodzi przez kwadrat na którym znajduje się element blokujący linię wzroku (budynek, kępa drzew, własny lub wrogi Walker itp.) – strzał jest niemożliwy.

Zasady te pozwalają uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i kłótni przy stole w stylu “widzę lewą część stopy twojego żołnierza, będę strzelał!” albo “wcale nie brakuje 1/100 mm! Jesteś w zasięgu moich rakiet!”. Tego typu dyskusje zawsze skutecznie odrzucały mnie od gier bitewnych i to właśnie proste zasady podstawowe DUST dały mi wymarzoną grę, w której mam masę zabawy i piękne figurki, a znacznie mniej awantur 😉

21

W danej turze każda jednostka może być aktywowana tylko raz. Podczas każdej aktywacji otrzymuje zaś dwie akcje do dowolnego wykorzystania. Dostępne akcje to:

  • ruch,
  • marsz (długi ruch, zużywający obie akcje jednostki),
  • atak/Strzał,
  • atak/Strzał Mierzony (jednostka zużywa obie dostępne jej akcje, ale dzięki temu jej atak jest skuteczniejszy),
  • użycie zdolności specjalnej,
  • akcja „nic”, czyli po prostu spasowanie.

Niektóre umiejętności jednostek mogą umożliwić jej wykonanie trzeciej, dodatkowej akcji. Dozwolone są dowolne kombinacje akcji, z dwoma wyjątkami – dwa następujące po sobie akcje ruchu automatycznie staną się akcją marszu, a dwie akcje strzału – strzałem mierzonym.

Wszystkie podstawowe informacje dotyczące każdej jednostek takie jak zasięg strzału danej broni, ilość obrażeń przez nią zadawanych czy specjalne umiejętności oddziału znajdziemy na awersie karty dołączonej do oddziału.

Na rewersie poza zdjęciem prezentującym jednostkę i wartością punktową używaną przy tworzeniu armii znajduje się również skrótowy opis specjalnych umiejętności. Pozwala on uniknąć sytuacji, w której przy każdej aktywacji jednostki wertujemy instrukcję w poszukiwaniu danej zasady.

Heavies2 Hvies1

Elementy zaawansowane

Fani gier bitewnych mogą oczywiście skomentować powyższy tekst wzruszeniem ramion i stwierdzeniem “Łee to prostactwo, nie to co mój super system XXX (tu wstaw nazwę gry w której rozłożenie trwa dwie godziny, zaś rozgrywka cztery)”. Znacznie miną się jednak z prawdą. Na prostych i przejrzystych zasadach zbudowano solidną podstawę.

Pierwsze starcia kolejnej bitwy rozgrywamy jeszcze przed jej rozpoczęciem – przygotowując swoją armię. Dobór jednostek, które będą dobrze ze sobą współgrać, a przy tym sprawdzą się w danej rozgrywce bywa kluczowy dla losów bitwy.

Moja armia lekko opancerzonych Marines słabo sprawdzi się na otwartym terenie z małą ilością osłon, podczas gdy niemieckie oddziały Raketentruppen dzięki swoim plecakom rakietowym będą bezpiecznie poruszać się od osłony do osłony, by zadać miażdżący cios okopanemu przeciwnikowi. Twój grający Osią przeciwnik lubi wystawiać oddziały powolnych, ale trudnych do zabicia zombie? Lekarstwem na ten problem będą miotacze płomieni. Chcesz szybko sparaliżować taktykę wroga, eliminując jego ukrywający się na tyłach oddział dowodzenia? Postaw na szybkie walkery, które będą w stanie wykonać samobójczy, ale skuteczny rajd. Albo na odrzutowe samoloty, które w jednym ruchu będą w stanie przelecieć nad całą planszą. A może wysadzany ze śmigłowców desant zespołów snajperskich? Możliwości są niemal nieograniczone.

5

Kluczowy wpływ na wynik bitwy mają również bohaterowie wyposażeni w specjalne umiejętności, zdolne niekiedy zmienić losy całego natarcia. Zależy ci na wygrywaniu inicjatywy? Wybierz herosa, który da ci dodatkową kostkę do rzutu na nią. Chciałbyś żeby twoje lasery były bardziej skuteczne? Proszę bardzo, oto zasłużony as lotnictwa gwarantujący zwiększenie ich celności o jedną trzecią. Twoje goryle bojowe padają jak muchy pod gradem kul wroga? Kiedy poprowadzi je do szarży Markus – ich najbardziej inteligentny i waleczny pobratymiec, strzelcy przeciwnika nie zdążą nawet przeładować broni. Gwarantuję, że każdy znajdzie coś dla siebie.

W kolejnych krokach możemy dodać specjalne oddziały dowodzenia pozwalające ponownie aktywować jednostki, dokonywać zrzutów amunicji czy napraw. Zasady dotyczące walk w budynkach, reagowania na akcje przeciwnika czy zmienne warunki pogodowe. Ale to już tematy wybiegające daleko poza podstawowe zasady i mechaniki 😉