Pierwsze bitwy Wilkora – podstawowe rozpiski rodu Stark

Przyjrzyjmy się zawartym w Zestawie Startowym zastępom Rodu Starków, od zabójczych Jednostek Bojowych, przez opcje wspierania naszych oddziałów Dodatkami, kończąc na naszych odważnych i szlachetnych stronnikach. W artykule zaproponujemy szereg rozpisek na 30 punktów, możliwych do złożenia jedynie z pomocą modeli Starków z zestawu startowego Stark VS Lannister.

Zacznijmy od Jednostek Bojowych:

2x Wierne Miecze Starków (5 Punktów każdy)

1x Berserkerzy Umberów (7 Punktów)

1x Lekka Jazda Starków (7 Punktów)

1x Szary Wicher (0 Punktów, ale możemy go wziąć tylko razem z Robbem Starkiem).

W sumie mamy 24 Punkty w Jednostkach Bojowych. W porównaniu do wojsk Rodu Lannisterów, twoje jednostki są ogólnie droższe, ale cechuje je też lepsza jakość bojowa. Podczas gdy Lannisterowie mogą zdziałać więcej swoimi Stronnikami na Planszy Taktyk, Starkowie koncentrują się bardziej na właściwym polu walki. Poza tym, jeśli doliczymy Szarego Wichra, w liczbach bezwzględnych mamy nad Lannisterami przewagę 5 jednostek do 4.

Rzućmy teraz okiem na Dodatki:

2x Kapitan Wiernych Mieczy (1 Punkt za każdego)

1x Czempion Umberów (1 Punkt)

1x Robb Stark, Młody Wilk (3 Punkty)

1x Greatjon Umber, Zaciekły Chorąży (3 Punkty).

Podobnie jak przypadku Jednostek Bojowych, także Dodatki – Bohaterowie Starków są drożsi od tych należących do Lannisterów. Konkretnie chodzi o Robba który droższy od jego odpowiednika w postacie Jamiego – oprócz swoich umiejętności oferuje całą dodatkową Jednostkę Bojową w postaci Szarego Wichra!

Jeśli chodzi o Stronników, Starkowie zaczynają z dwoma opcjami:

Catelyn Stark, Lady Winterfell (4 Punkty)

Sansa Stark, Mały Ptaszek (3 Punkty)

Także i tu widzimy różnice w stylach gry Lannisterów i Starków. Podczas gdy Stronnicy Lannisterów kładą duży nacisk na przeszkadzanie i osłabianie, Starkowie wzmacniają umiejętności twoich Jednostek Bojowych i dają taktyczną przewagę na polu bitwy,

Na koniec spójrzmy na dwóch Dowódców, dostępnych dla Rodu Starków w Zestawie Startowym. Podobnie jak ich lannisterscy odpowiednicy, każdy z nich ma swój własny, odrębny styl gry, całkowicie determinujący taktykę, jaką będziesz mógł stosować na polu bitwy.

Kiedy już omówiliśmy sobie, jakimi zasobami i narzędziami dysponujemy, zastanówmy się, jakie rozpiski armijne możemy za ich pomocą utworzyć:

Niestety nigdy nie użyty oficjalnie – wstępny wygląd modelu Sansy Stark – w wersji ostatecznej bez wilkora – Lady

Standardowa Rozpiska Bojowa

Dowódca: Robb Stark lub Greatjon Umber

1x Wierne Miecze Starków + Kapitan Wiernych Mieczy lub Czempion Umberów (w sumie 6 Punktów)

1x Wierne Miecze Starków + Dowódca (5 Punktów)

1x Berserkerzy Umberów + Kapitan Wiernych Mieczy (8 Punktów)

1x Lekka Jazda Starków (7 Punktów)

1x Szary Wicher (0 Punktów, ale możemy go wziąć tylko razem z Robbem Starkiem)

Stronnik: Catelyn Stark (4 Punkty).

To chyba najprostsza i najbardziej typowa rozpiska Starków, jaką możemy ułożyć „prosto z pudełka”. Pozwala ona na dowolne korzystanie z Dowódców bez konieczności zmian w składzie armii (jedyna zmiana to taka, czy wystawimy Szarego Wichre, czy nie). Rozpiska ta też pozostawia nam pewne pole wyboru – to, czy do pierwszej jednostki Wiernych Mieczy dodamy Kapitana Wiernych Mieczy czy Czempiona Umberów, zależy tylko od naszych osobistych preferencji.

Jeśli jednak mowa o drugiej jednostce – to właśnie do niej warto dodać swojego Dowódcę. To prawda, że możemy go dołączyć również do Berserkerów Umberów, ale te chłopaki na pewno zostaną wysłani w sam środek walki i tak naprawdę nie potrzebują wzmocnień, jakie zapewniają im Dowódcy. Przynajmniej nie tak bardzo, jak druga jednostka Wiernych Mieczy. Ewentualnie można rozważyć dołączenie do nich Robba, jako że jego umiejętność to bardziej kontrola terenu niż bezpośrednie wsparcie w walce. W tej sytuacji, jeśli przeciwnik będzie chciał się pozbyć naszego dowódcy, najpierw będzie musiał zmierzyć się z furią Beserkerów.

Jeśli chodzi o Stronników, zalecamy wzięcie Catelyn, która w każdej rundzie może wspierać Berserkerów, pozwalając im rzucać nawet 10 Kości Ataku przez całą bitwę. Ale niech to nie będzie nierozerwalne małżeństwo! Wierne Miecze również mogą korzystać z jej efektu Wpływu, zwłaszcza, jeśli ich szeregi zostaną uszczuplone.

Rozpiska Rodu Umberów

Dowódca: Greatjon Umber, Lord Ostatniego Domostwa

1x Wierne Miecze Starków + Greatjon Umber (5 Punktów)

1x Wierne Miecze Starków + Dowódca (5 Punktów)

1x Berserkerzy Umberów + Robb Stark, Młody Wilk (10 Punktów)

1x Lekka Jazda Starków (7 Punktów)

1x Szary Wicher (0 Punktów)

Stronnik: Sansa Stark (3 Punkty)

Ta rozpiska bazuje na fakcie, że Karty Taktyki Greatjona Umbera wydatnie wspierają jednostki Rodu Umber, a jego karta Dowódcy mocno „boostuje” jednostkę, do której ją dołączymy. W przypadku tej listy oznacza to, że dodatkowe korzyści otrzyma dokładnie połowa naszej armii. Może dwie jednostki to niedużo, ale zobaczycie, że na polu walki robią one jednak różnicę.

Jako stronnika do tej rozpiski wybraliśmy Sansę jako tańszą opcję. Dzięki zaoszczędzonemu punktowi możemy wystawić Robba Starka – a to oznacza, że dostajemy również Szarego Wichra. Dodając Robba do Berserkerów otrzymujemy co prawda oszałamiająco drogi tandem (aż 10 Punktów!), ale jest to również najszybsza jednostka z całego Zestawu Startowego. I to nawet nie doliczając możliwej dodatkowej Szarży po zajęciu Strefy Manewru na Planszy Taktyk!

Sansę można również zastąpić Catelyn, aby solidnie wzmocnić wartość bojową Berserkerów Umberów (w tym przypadku będziemy musieli też zastąpić Robba Starta jakimiś tańszymi opcjami). Sansa jednak zawsze zapewnia nam możliwość wzięcia wcześniej odrzuconej, ale teraz kluczowej Karty Taktyki na rekę, a – jak już wspominaliśmy – połowa naszej armii korzysta z dodatkowych wzmocnień dzięki przynależności do Rodu Umber. To naprawdę przykra niespodzianka, kiedy Lannisterom wydaje się, że niszcząc twoją kolejną Jednostkę Bojową mają już zwycięstwo w zasięgu ręki, po czym Sansa wyciąga Ostatni Bastion i ofiary nagle stają się katami…

Kontrola Taktyk

Dowódca: Robb Stark, Wilczy Lord

1x Wierne Miecze Starków + Greatjon Umber, Zaciekły Chorąży (5 Punktów)

1x Berserkerzy Umberów + Robb Stark, Wilczy Lord (7 Punktów)

1x Lekka Jazda Starków (7 Punktów)

Szary Wicher (0 Punktów)

Stronnik: Catelyn Stark (4 Punkty)

Stronnik: Sansa Stark (3 Punkty)

Ta rozpiska może być nieco trudniejsza w rozgrywce ze względu na fakt, że poświęcamy jedną Jednostkę Bojową na rzecz szerszego wachlarza opcji na Planszy Taktyk. Rezygnujemy z przewagi liczebnej na polu walki, by w zamian za jednych Wiernych Mieczy Starków otrzymać Stronnika plus drogi Dodatek.

Co dzięki temu zyskujemy? W tej specyficznej rozpisce będziemy starali się wycisnąć jak najwięcej korzyści z Planszy Taktyk, posiadając Greatjona Umbera (który, jako Dodatek, daje nam możliwość dodatkowych Szarży po zajmowaniu Strefy Walki na Planszy Taktyk), Catelyn tradycyjnie wzmacniającą Berserkerów, oraz Sansę, która może być najcenniejszym skarbem Roba, jako że jego Taktyki – jeśli zostaną odpowiednio zagrane – potrafią odwrócić losy całej bitwy, manipulując pozycjami i warunkami na polu walki.

Słabą stroną tej listy jest fakt, że choć i tak utrzymamy remis 4 do 4 Jednostek Bojowych z typową rozpiską Lannisterów, Szarego Wichra trudno uznać za „pełnoprawną” Jednostkę Bojową. To raczej model wspierający i nie należy wystawiać go do frontalnych ataków na pełne szeregi wroga.

Oczywiście, z odpowiednia wiedzą i doświadczeniem ta rozpiska poradzi sobie ze wszystkim, co przeciwnik będzie mógł wystawić, dysponując jedynie Zestawem Startowym. Grając nią musimy jednak być świadomi, że tu utrata każdej Jednostki Bojowej będzie bolała znacznie bardziej i jesteśmy pozbawieni „poduszek powietrznych” z innych rozpisek, gdzie możemy sobie pozwolić na utratę jednej lub dwóch jednostek i wciąż dobrze sobie radzić.

X