Cart
0

No products in the basket.

Historia Dusta, czyli o świecie gry i losach marki słów kilka

W tym artykule pragnę wam przedstawić świat alternatywnej rzeczywistości II wojny światowej. Jest to świat, który wciągnął mnie w  2010 roku i do dziś nie chce puścić. Świat DUST.

Historia inna niż znacie

Witajcie w czasach odmienionej drugiej wojny światowej, innej jednak niż ta którą znacie z podręczników historii. W roku 1938 Niemcy odkryli na Antarktydzie rozbity statek kosmiczny wraz z ocalałym członkiem załogi. Natychmiast rozpoczęli badania znaleziska, zaś zahibernowanego przybysza z obcej planety wysłali U-bootem do Europy. Wybudzenie go i nawiązanie kontaktu wprowadziło Niemcy na drogę technologicznego rozwoju na niespotykaną skalę.

Kolejne wydarzenia coraz bardziej zmieniały losy świata i odsuwały je od znanej wam wersji historii. Teraz jest rok 1947, dwa pełne lata po zakończeniu wojny w naszej linii czasu. Siły biorące udział w konflikcie podzielone są na trzy bloki: Osi, Aliantów oraz ZSS – Związek Sino-Sowiecki. Tylko mała grupa krajów pozostaje neutralna. Pozaziemska technologia odkryta w roku 1938 doprowadziła do stworzenia chodzących czołgów, odrzutowców czy śmiercionośnej broni laserowej.

1

Francja, kiedyś oswobodzona przez Aliantów po lądowaniach w Normandii została ponownie zajęta przez siły Osi. Naziści wraz z ich przerażającą ideologią zostali obaleni i usunięci przez niemiecką armię. Ta zmiana i nowe technologie wojskowe pozwoliły im zatrzymać ofensywy Armii Czerwonej, odepchnąć Aliantów i rozpocząć inwazję na Wyspy Brytyjskie w roku 1947. Tym razem operacja „See Lowe” („Lew Morski”) zakończyła się sukcesem – w kwietniu 1947 roku Londyn został zdobyty, a niedobitki sił brytyjskich schroniły się w Szkocji.

W wyniku rokowań pokojowych pomiędzy państwami Osi a zachodem ZSRR zerwało wszelkie kontakty z dotychczasowymi sojusznikami i połączyło się z Chinami, tworząc ZSS.

Wszystkie te zmiany – zarówno technologiczne, jak i następujące po nich działania polityczne – napędza nowy, nieznany dotąd pierwiastek:VK, którego istnienie na naszej planecie wyjawił przybysz z kosmosu. Minerał ten może być źródłem ogromnych ilości energii zasilającej nowoczesne maszyny wojny. Całe kampanie prowadzone są w celu zdobycia niewielkich zasobów, jakie udało się do tej pory zlokalizować na Ziemi.

Wojna trwa, obejmując swym zasięgiem kolejne tereny. Nawet dotąd bezpieczne i niezagrożone kontynentalne Stany Zjednoczone stały się obiektem agresji ZSS.

Na bagnach Florydy i wybrzeżach Alaski żołnierze amerykańscy dzielnie powstrzymują operacje desantowe połączonych sił rosyjsko-chińskich. Afryka, w której wojna (w naszej rzeczywistości) skończyła się dość wcześnie, to tutaj nowo otwarty front, gdzie w trakcie działań bojowych desperacko poszukuje się kolejnych złóż VK.

Tak oto prezentuje się świat DUST, ja zaś serdecznie was do niego zapraszam.

2

Czym właściwie jest “Dust Tactics”?

Jak jednak wygląda to, co nas najbardziej interesuje, czyli gra? Dust Tactics to hybryda gry planszowej i bitewnej. Wraz z przyjaciółmi możecie w niej toczyć bitwy na podzielonej na kwadraty planszy. Wasze oddziały składają się z modeli o bardzo dużej szczegółowości. Poszczególne elementy wyposażenia i uzbrojenia oraz specjalne umiejętności nadają każdemu żołnierzowi niepowtarzalny charakter. Wyznaczanie linii wzroku, zasięgu strzału czy możliwości ruchu jest proste i intuicyjne dzięki lekkim i przejrzystym zasadom. Nie wymaga używania miarki czy kłótni z przeciwnikiem;) Wystarczy policzyć pola na planszy bądź wyznaczyć linię od kropki do kropki i sytuacja staje się jasna.

Od 5 lat praktycznie raz w tygodniu rozgrywam bitwę “w Dusta” i dzięki zmieniającym się scenariuszom i oddziałom każda z nich różni się od tych już rozegranych.. Duża liczba jednostek i przydzielonych im umiejętności dają praktycznie nieskończone możliwości konstruowania swojej wymarzonej armii.

Za wykreowanie świata DUST odpowiada włoski designer i grafik Paolo Parente, którego starsi gracze mogą kojarzyć jako autora grafik do RPG w świecie Władcy Pierścieni, grafik do gier karcianych Magic The Gathering i Doomtrooper czy gier AT-43 i Confrontation wydanych przez studio Rackham. Współcześnie poza światem DUST-a jego grafiki znajdziecie w wybranych produkcjach CMON.

3

Ewolucja systemu DUST

Początki DUST-a sięgają roku 2007, gdy z pomocą FFG założone w tym roku Dust Games wydało “Dust” – grę planszową podobną do Ryzyka, osadzoną w alternatywnej rzeczywistości.

Prawdziwym krokiem milowym i wyjściem na arenę międzynarodową było jednak wydanie w roku 2010 Dust Tactics. Ogromne pudełko pełne figurek, przejrzyste zasady zaprojektowane przez Oliviera Zamfirescu i coraz mocniejsza pozycja FFG jako znanego wydawcy gier planszowych stanowiły mieszankę, która pozwoliła grze zabłysnąć.

Kolejne lata przyniosły kilka dodatkowych rozszerzeń, wiele nowych oddziałów oraz zaprojektowaną przez Andy’ego Chambersa bitewną wersję systemu – Dust Warfare (obecnie prowadzoną przez fanów z USA).

Dust Tactics doczekał się nawet wydania w Polsce dzięki wydawnictwu Galakta, jednak długie oczekiwanie na nowe jednostki i zakończenie współpracy DS z FFG wyeliminowały go z rodzimego rynku.

W latach 2013-2015 roku światową dystrybucją gier ze świata DUST’a zajmowała się firma Battelfront Miniatures znana między innymi z popularnego w Polsce systemu Flames Of War. W okresie tym lekko zmieniono zasady Dust Tactics, wprowadzono też na rynek Dust Battelfield – aktualnie obowiązującą wersję systemu bitewnego rozgrywanego na makiecie opartą o karty używane w obu systemach.

Niestety pomimo szumnych zapowiedzi nie wznowiono u nas wsparcia systemu czy sprzedaży figurek. Obecnie po zakończeniu współpracy z Battelfrontem DUST wkracza na nowe tereny, w tym do Polski.

Na szczęście po udanej kampanii na wspieram.to gra powróciła na rodzimy rynek. Dzięki temu sukcesowi możecie też czytać te słowa na naszej stronie.
Mam nadzieję że was zaciekawiłem, do zobaczenia przy stole!

 

X