Koszyk
0

Brak produktów w koszyku.

Wizje w płomieniach 2023 – część 1

Zmiany ogólne

Witajcie Chorążowie! Z tej strony Fábio Cury, Designer i Lead Developer A Song of Ice and Fire: gry figurkowej.

ASOIAF wkracza w rok 2023 w nowej wersji. W cyklu artykułów Wizje w płomieniach, przyjrzymy się zmianom oraz postaramy się wyjaśnić, dlaczego zdecydowaliśmy się je wprowadzić.

W tej wersji zasad skoncentrowaliśmy się przede wszystkim na umiejętnościach, które występują obecnie w większości frakcji, a zmian zdolności specyficznych dla danej nacji dokonywaliśmy tylko wtedy, kiedy uznaliśmy za konieczne.

Dzięki takiemu podejściu, mimo iż lista Jednostek Bojowych, Dodatków, Stronników i Kart Taktyk, które uległy zmianie, jest całkiem długa, łatwo odnajdziecie się w nowej wersji zasad. Przeważająca większość ogólnej liczby zmian jest efektem zmiany zaledwie kilku powszechnie występujących umiejętności.

W artykule skoncentrujemy się na takich właśnie zmianach. Jeśli chcecie zapoznać się z aktualizacjami dla poszczególnych frakcji, możecie je znaleźć w poniższych artykułach.

Starkowie

Lannisterowie

Nocna Straż

Wolne Ludy

Targaryenowie

Baratheon

Greyjoy

Martellowie

Jednostki Neutralne

Tyle tytułem wstępu, przejdźmy do omówienia zmian.

BITEWNY OKRZYK

Bitewny Okrzyk był zbyt efektywną umiejętnością. Początkowo wymóg zdania testu Morale, aby umieścić na wrogiej jednostce Żetony Stanu, wydawał się balansować tę zdolność. Jednakże szybko okazało się, że jednostki dysponujące Bitewnym Okrzykiem mają same z siebie dobrą wartość Morale, a dodatki zapewniające tą umiejętność siłą rzeczy trafiały przeważnie do jednostek z wysokim Morale.

Aby zachować zarówno elastyczność, jak i ducha tej zasady, dokonaliśmy prostej, ale znaczącej zmiany. Zamiast umieszczać na jednostce wroga żetony zarówno Spanikowania i Narażenia, gracz musi dokonać wyboru i zdecydować się na tylko jeden z nich. W ten sposób gracz dalej dysponuje możliwością przydzielania obu żetonów, ale musi dokonać wyboru, co zachęca do podejmowania ciekawych decyzji na polu bitwy.

ZAHARTOWANY

Zasada Zahartowany została stworzona z myślą o umożliwieniu jednostkom przetrzymania przeciągającego się starcia. Obecnie jej użycie osłabia ataki przeciwnika już od samego początku gry, co w konsekwencji czyni posiadającą tę umiejętność jednostkę zbyt twardym orzechem do zgryzienia. Usunięcie możliwości zablokowania trafienia, bez utraty szeregu, powoduje, że Zahartowany lepiej odpowiada pierwotnym założeniom wspierania jednostek zaangażowanych w długotrwałe starcie.

OSKRZYDLENIE

Możesz nie Rozstawiać tej jednostki na początku gry – zamiast tego zachowaj ją w Rezerwie. Na początku dowolnej rundy, jeśli nie jesteś pierwszym graczem, możesz Rozstawić 1 jednostkę z Rezerwy w całości w Bliskim Zasięgu od Przyjaznej Krawędzi lub Krawędzi Flanki pola bitwy. Ta jednostka jest nieaktywowana.

Oskrzydlenie nie funkcjonowało wystarczająco skutecznie. Wyzwanie, jakie stawiało przed graczami, było większe niż możliwe do osiągnięcia korzyści. O ile sama umiejętność wystawienia się na flance jest w istocie bardzo silna, to wymóg zajęcia pola Manewr na Planszy Taktyk oraz konieczność poświęcenia jego efektu, aby skorzystać z Oskrzydlenia, powodowały, że przeciwnik z łatwością mógł przewidzieć nasze plany i zapobiec ich realizacji.

Aktualne brzmienie zasady gwarantuje, że zawsze będziemy w stanie z niej skorzystać w Rundzie, którą wybierzemy, ale przeciwnik będzie mógł zareagować na nasze działanie, gdyż będzie on Pierwszym Graczem. Wierzymy, że ta zmiana zaowocuje większą interakcją między graczami i pojawieniem się list zawierających więcej niż jedną jednostkę z Oskrzydleniem.

WASAL

Zasada Wasal została poprawiona już podczas poprzedniej serii zmian, aby budziła mniej wątpliwości, a jej interakcje z innymi zasadami były jaśniejsze. Wspominamy jednak o tym w niniejszym artykule, z racji na fakt, iż będziemy aktualizować wszystkie karty z tą zasadą w aplikacji War Council.

MISTRZ POJEDYNKÓW

W poprzedniej wersji ta zasada powodowała, że gracze mieli opory przed agresywną grą jednostkami zawierającymi Dodatki, w szczególności jednostkami zawierającymi Dowódców. Zmiana wartości wymaganej do zniszczenia wrogiego Dodatku z 3+ na 5+ jest, w naszej ocenie, krokiem w dobrą stronę. Teraz gracz stanie przed realnym wyborem, czy chce zadać automatyczną Ranę, czy też zdać się na łut szczęścia i spróbować zniszczyć wrogi Dodatek.

RYCERSKA PRZYSIĘGA

Mimo iż Rycerska Przysięga jest silną umiejętnością, kiedy używa się jej przeciwko wybranemu celowi, doszliśmy do wniosku, że ze względu na sytuacyjność, jej realna wartość jest dużo niższa. Zasada nie tylko traci swoje właściwości po zniszczeniu wskazanej jednostki, ale także często wcale nie może zostać użyta w ciągu całej bitwy, ze względu na sposób wystawienia czy manewrowania oddziałów. Zmiana Rycerskiej Przysięgi w ten sposób, że modyfikator plus +1 do Trafienia działa zawsze, kiedy kontroluje się pole Mieczy na Planszy Taktyk, czyni ją bardziej uniwersalną.

TAKTYKI WSPÓŁDZIAŁANIA

Poprzednie brzmienie zasady powodowało niepożądaną interakcję, kiedy jednostki “kopiowały” Umiejętności Wrodzone innych jednostek. Obecnie nie jest to już możliwe, co zwiększa komfort gry i pozwala uniknąć potencjalnego zamieszania.

BEZWGLĘDNY

Bezwzględny, to jedna z najpotężniejszych umiejętności w całej grze. Celem, jaki zakładaliśmy wprowadzając ją, było wzmocnienie elitarnych jednostek, umożliwiając im wykonanie dodatkowych akcji w trakcie rundy. Zauważyliśmy jednak, że gracze mieli tendencje do nadużywania tej umiejętności, kiedy tylko było to możliwe. W rezultacie użycie zasady Bezwzględny sprowadzało się do zapewnienia dodatkowych aktywacji. Rozwiązaniem jest zmiana umiejętności na reaktywną, co nie wpłynie na uzyskanie przewagi w liczbie aktywacji, ale jednocześnie dalej zapewni możliwość wykonania dodatkowej akcji.

Chorążowie, dotarliśmy do końca tego artykułu. Mamy nadzieję, że udało się nam dobrze wytłumaczyć powody wprowadzenia powyższych zmian i śledziliście z zainteresowaniem proces wprowadzenia aktualizacji, które, w ten czy inny sposób, wpłyną na wszystkie frakcje.

Jak zawsze spoglądajcie w płomienie, aby zobaczyć, co przyniesie nam przyszłość.

X