Koszyk
0

Brak produktów w koszyku.

Sezon 4 nadchodzi!

Witajcie Damy i Rycerze,

Sezon 4 zbliża się wielkimi krokami, dlatego też chcieliśmy dziś dać Wam znać, czego możecie się spodziewać w kolejnej odsłonie zmian w grze.

Oddajemy głos Michaelowi Shinallowi, autorowi A Song of Ice and Fire: figurkowej gry bitewnej.

Mamy styczeń, a to oznacza nowy rok i kolejną, sezonową aktualizację ASOIAF, która wejdzie w życie 29 stycznia. Zanim to jednak nastąpi, chciałem Wam opowiedzieć o najważniejszych zmianach. jakie wprowadziliśmy. Zwracam uwagę, że nie jest to kompletna lista zmian oraz jest ona przedstawiona w dość luźnej formie, aczkolwiek powinna dać Wam ogólny obraz, co i dlaczego stało się przedmiotem zmian, oraz jakie cele chcemy osiągnąć poprzez wprowadzane zmiany.

Jednostki Bojowe, Stronnicy i Karty Taktyk

Pierwszą rzeczą, o której należy powiedzieć, jest główny cel aktualizacji Sezonu 4, a są nim przede wszystkim Jednostki Bojowe i Stronnicy, którzy nie spełniają do końca stawianych przed nimi zadań. Podczas gdy niektóre, nieliczne,  jednostki zostały osłabione, to ogromna większość zmian, które zobaczycie dotyczy jednostek, które nie spełniały naszych i Waszych oczekiwań.  Niektóre z tych zmian to niewielkie wzmocnienia i modyfikacje (np. Najemnicy i Derwisze Wron Burzy), podczas gdy inne jednostki poddane zostały gruntownym zmianom (przykładem będą Lojaliści Karstarków). Oczywiście zawsze chcemy ograniczyć liczbę głębokich zmian, ale czasem okazuje się, że jednostka nie do końca pasuje do charakteru frakcji. Zamiast poprawiać więc statystyki takiej jednostki (co zaowocuje silną jednostką, która nie ma jednak synergii ze swoją frakcją i nie pasuje do niej „duchem”) decydujemy się na gruntowne zmiany, aby jednostka przyjęła formę odpowiadającą naszym założeniom projektowym.

Oprócz Jednostek Bojowych, zmiany otrzymało także wielu Stronników. Lista powodów tych zmian jest znacznie dłuższa niż w przypadku  Jednostek Bojowych, ale z pewnością będziecie w stanie zauważyć, że położyliśmy nacisk na tych Stronników, których efekty zależały całkowicie od przeciwnika.  Np. na takie zdolności, w których właściciel nie miał wpływu na to, kiedy i w jaki sposób wykorzysta Stronnika, całkowicie polegając na przeciwniku, aby móc uruchomić własny efekt (kilka takich przypadków miało miejsce u Targaryenów). Nie oznacza to, że wszystkie z nich zostały przerobione, niektóre z nich działały dobrze, ale spośród różnych “kategorii” Stronników był to podtyp, który doczekał się najwięcej zmian. Jest to oczywiście tylko jedna z wielu poprawek, które wprowadziliśmy aby zrównoważyć tych Stronników, którzy spisywali się zdecydowanie zbyt dobrze, z tymi, którzy rzadko pojawiali się na stole.


Wreszcie, niektóre kluczowe Karty Taktyki również zostały zmodyfikowane. Najczęściej dotyczy to ogólnych Kart Taktyk frakcji (Targaryenów, Baratheonów, Nocnej Straży, choć nie tylko), a nie Kart Taktyk Dowódców. Jeśli Karta Taktyki Dowódcy została zmodyfikowana, to zazwyczaj dlatego, że przypisano jej zdolność, która uległa globalnej zmianie.

Dowódcy i Dodatki

Warto również wspomnieć, że ogólnie rzecz biorąc, bardzo niewielu Dowódców oraz bardzo niewiele Dodatków  doczekało się zmian w tej aktualizacji. Zdecydowaliśmy się poczekać z ich zmianami do połowy roku, aby zobaczyć, co wyniknie ze zmian, które wprowadzamy obecnie. W przypadku, gdy Dodatek lub Dowódca został zmodyfikowany, zwykle było to spowodowane przeprojektowaniem lub modyfikacją jednej lub więcej ich zdolności (najlepszym przykładem są Bitewne Blizny). W połowie sezonu skupimy się na Dowódcach i Dodatkach, ale chcemy wprowadzić pozostałe zmiany i zobaczyć, jak wpłyną one na sytuację, zanim dokonamy dalszych zmian. Możecie się jednak spodziewać, że zmiany w połowie sezonu będą dotyczyć właśnie tych dwóch aspektów.

Zmiana w ogólnych zasadach gry i Trybach Gry

Nie wprowadziliśmy większych zmian w podstawowych zasadach gry, ale chciałem wspomnieć, że nieznacznie zmieniamy kroki występujące przed rozpoczęciem gry, tak, aby wybór pierwszego gracza/rozstawienia był nieco mniej oczywisty i nie sprowadzał się do sytuacji, w której zawsze wybiera się daną wersję. Inną drobną zmianą jest wprowadzenie  “Układów Pola Bitwy” – trzeciej metody określania rozmieszczenia terenu przez graczy (drobna rzecz, ale uważamy, że jest ciekawa i warta wspomnienia). Ponadto dodajemy nowy Tryb Gry, a także wariant turnieju z 3 listami, do wykorzystania przez organizatorów. Koniecznie sprawdźcie nowe dokumenty turniejowe, kiedy je opublikujemy.

Mając to wszystko na uwadze, omówię teraz pokrótce zmiany dotyczące poszczególnych frakcji, jakich możecie się spodziewać. PODKREŚLAM, że nie jest to w żaden sposób wyczerpująca lista wszystkich zmian, tylko te, które uważam, za najważniejsze dla danej frakcji. Szczegółową i kompleksową listę zmian znajdziecie w plikach, które opublikujemy wraz z premierą sezonu 4.

Starkowie

• Liczne Jednostki Bojowe zostaną mocno zmodyfikowane albo gruntownie zmienione. Przykładami takich jednostek są Lojaliści Karstarków, Wielkie Topory Umberów czy Mormont Bruisers (jednostka jeszcze nie wydana po polsku).

• Inne jednostki otrzymają niewielkie zmiany w statystykach, czyniące z nich opcje równoważne do już istniejących jednostek (np. Niedźwiedzice Mormontów czy też Włócznicy Karstarków).

Lannisterowie

• Frakcja otrzyma tylko kilka zmian. Gwardia Królewska otrzyma znaczące wzmocnienie, ale pozostałe zmiany będą raczej niewielkie (jedną z nich będzie lekka przeróbka Qyburna).

Nocna Straż

• Zmiany dotyczą Kart Taktyki Nocnej Straży. Nie wchodząc w szczegóły, każda z kart będzie posiadała dwa sposoby zagrania. Będzie można zagrać ją jak typową kartę taktyki albo będzie można ją dołączyć do jednostki, która otrzyma dzięki temu stały efekt (który jednakowoż będzie zawierał także ściśle określony warunek jego usunięcia przez przeciwnika). Jesteśmy pewni, że jest to bardzo duża zmiana i spotka się z bardzo mieszanymi uczuciami wśród graczy. Jej celem jest wprowadzenie więcej dynamicznych wyborów i strategii, zarówno dla graczy Nocnej Straży, jak i ich przeciwników.

Skupienie się na Stronnikach. Stronnicy Nocnej Straży należą do dwóch kategorii: używanych w niemal każdej grze i tych niemal nieużywanych. Zmiany mają na celu zbliżenie do siebie tych dwóch kategorii, najczęściej przez wzmocnienie tej słabszej.

• Zmiana sposobu działania Kart Taktyki wymaga zmian Dowódców, Stronników i Dodatków, których zasady odnosiły się do tych właśnie kart.

• Szczególną uwagę poświęciliśmy Jednostkom Pojedynczym (Zimnoręki i Marszałek Straży).

Wolni Ludzie

• Niewielkie zmiany w wybranych Jednostkach Bojowych, głównie przez poprawę ich statystyk,  frakcja otrzymała bardzo mało zmian umiejętności.

Stronnicy. Podobnie jak w przypadku Nocnej Straży mieliśmy dwa rodzaje Stronników, tych, którzy widzieli grę, oraz tych, którzy nie byli przez Was wybierani. Staraliśmy się również zbliżyć do siebie te dwie grupy.

Neutralni

• Wrony Burzy oraz Krwawi Komedianci mogą cieszyć się z poprawionych statystyk, które uczynią ich bardziej atrakcyjnym wyborem wśród innych Jednostek Neutralnych,

•  Wybrani Stronnicy ulegną zmianom (Petyr Baelish, Littlefinger) albo gruntownej przebudowie (Walder Frey).

Targaryenowie

• Statystyki Wron Burzy ulegną poprawie, tak samo jak i kilku innych jednostek, które nie sprawują się na tyle dobrze, jak powinny (przykładem mogą być tu Wyzwoleńcy czy Hrakkary)

• Poświęciliśmy sporo uwagi Kartom Taktyki, aby ich aktywatory (a co za tym idzie i efekty) były łatwiejsze do zagrania, przez co operowanie talią taktyk stanie się znacznie łatwiejsze.

• Liczne zmiany pojawiły się w gronie Stronników tej frakcji, tak aby ich rola była lepiej zdefiniowana i  mieli swoje miejsce w liście armii (jeśli nie możecie wymienić imion tych stronników, to możecie założyć, że są na liście).

Baratheoni

• Zmianie uległy liczne Karty Taktyki, są obecnie znacznie bardziej przydatne i mają większy efekt podczas gry.

• Lojalność: Stannis Baratheon. Zmianie uległy trzy jednostki walczące dla Stannisa: Ludzie Króla, Ludzie Królowej oraz Wyznawcy R’hlorra,

• Lojalność: Renly Baratheon. Zmianie ulegnie Tęczowa Gwardia.

Greyjojowie

• Niewielkie zmiany dotkną statystyk oraz zasad niektórych jednostek (wspomnijmy chociażby o Kosiarzach Rodu Harlaw, Uciszonych czy Żelaznych Łowcach)

• Kilka kluczowych Kart Taktyki uległo wzmocnieniu: Taniec Palców, Żelazna Cena, Zew Rabunku.

• Wzmocnieniu uległo także kilku rzadko wybieranych Stronników.

Martellowie

• Nie oczekujcie zbyt wielu zmian – jest ich bardzo ograniczona liczba

Boltonowie

• Znosimy ograniczenie niepozwalające wystawiać jednostek Neutralnych.

I to z grubsza tyle, czego można się spodziewać w tej aktualizacji. Kilka ostatnich informacji, z którymi was zostawię (są one ważne, więc nie kończcie lektury już teraz!) jest takich, że zamierzamy uruchomić aktualizację pod koniec tego miesiąca,  zarówno na stronie internetowej (jako gotowy do ściągnięcia plik), jak i w aplikacji War Council, którą Wam serdecznie polecamy.


Chociaż staramy się, aby wszystko przebiegło sprawnie, radzimy również wszystkim, którzy chcieliby natychmiast  wydrukować swoje karty, aby poczekali chwilkę. Wprowadzamy niewielki okres karencji, aby upewnić się, że wszystkie pliki pojawią się w prawidłowej formie na stronie internetowej, ponieważ ze względu na nowe metody generowania plików, które wypróbowujemy, mogą wystąpić nieoczekiwane anomalie graficzne. Choć prawdopodobieństwo ich wystąpienia jest niewielkie, nie chcemy, by ktokolwiek poświęcał czas na drukowanie materiałów, które mogą doczekać się poprawek w ciągu kilku dni od premiery. Gdy upewnimy się, że wszystko jest w porządku, ogłosimy tę informację.

Sezon 4, startuje 29 stycznia 2024, Do zobaczenia przy bitewnym stole.

Komentarz Warfactory:  aktualizacje wersji polskiej będą pojawiały się stopniowo, tak jak w przypadku Sezonu 3. Postaramy się dostarczyć je jak najszybciej, ale z racji na to, że jeszcze nie dostaliśmy dostępu do plików, prosimy nie spodziewajcie się, że pojawią się one bardzo szybko (tym bardziej biorąc pod uwagę komentarz Michaela o możliwych poprawkach w ciągu kilku dni od publikacji).

X